Saturday, July 14, 2012

...ELeCtRiC TRaiN SeRViCe (ETS)...


Hallllooo....ok kali ini aku nak menceritakan pengalaman aku beberapa hari yang lepas sewaktu aku pulang dari bercuti di rumah ke UTM semula. Untuk perjalanan kali ini aku decide untuk menggunakn perkhidmatan Electric Train Service ataupun ETS yang diperkenalkan oleh Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) bagi perjalanan dari Ipoh ke Kuala Lumpur sebelum aku meneruskan perjalan dengan bus ke Johor.




 Ni la gerabaknya...tapi ada juga gerabak yang macam KTM Komuter yang lama tuh


Memang aku macam buat kerja dua kali kan bila korang baca ape yang aku tulis nie. Mana tak nyer, turun naik, turun naik.  Tapi sebenarnya masa perjalanan aku kali nie hanya 6 ½ jam sahaja dari Perak ke Johor berbanbing 8 jam malah lebih sebelum ini dengan menggunakan kenderaan awam tapi cara yang berbeza.

Apa yang penting sekarang aku nak bercerita pengalaman menaiki ETS tu. Untuk aku, aku sangat berpuas hati dengan perjalanan itu sebab, sepanjang perjalanan aku memang rasa selesa dan berpuas hati dengan keadaan didalam ETS tuh. Keadaan dalaman yang bersih dan mungkin baru, tak ada la buatkan aku rase macam serabut sangat.



  Dalam ETS...


Untuk pengetahuan korang semua juga, dalam ETS nie siap ada “pramugara” and “pramugari” lagi yang mungkin membantu kita sekiranya mengalami masalah. Malah mereka juga bertindak untuk memberi makan (sandwich jerr..) dan air kepada kita dimana makanan ini dah termasuk dalam harga tiket sekali. Tapi kat situ macam ada cafe juga la yang ada makanan lain untuk penumpang Cuma tak pasti termasuk harga tiket ataupun kena beli. Tapi rasanya kena beli. 

Dari segi masa perjalanan pula, memang cepat. Aku tak terasa lama pun duduk dalam tuh. Selalunya kalo naik bus memang terasa. Dan kalo x silap aku perjalanan menggunakan bus dari Ipoh ke KL mengambil masa selama 2 ½ jam ke 3 jam. Tapi dengan ETS masa perjalanan hanya 2 jam. So memang boleh dikatakan cepat. Malah ianya bergerak “ontime” selaras dengan moto yang dilaungkan iaitu “Ontime Everytime”. Perjalanan tuh pula memang terus ke KL tanpa berhenti di mana-mana stesen diantara KL dan Ipoh.

Jadi pendapat aku, aku sangat berpuas hati dan berkemungkinan besar akan menggunakan perkhidmatan ini lagi. Nie pendapat aku tapi kalau ada yang tak bersetuju, itu hal korang la kan...hehe... Tapi lagi best kalau ada terus ke Johor..!! haha...chao chin chauuu...

0 comments:

Post a Comment