Saturday, June 11, 2011

TaMinG SaRi...WuJud Ke TiDaK..??

Salam semua...hari nie kite cakap pasal sejarah-sejarah dolu-dolu kala sikit eh...haha... Korang penah tak dengar pasal keris yang diberi nama KERIS TAMING SARI ?? Penah ker tidaakkk..?? Kalo tak pernah meh sini aku citer sikit... Tapi sebelum tuh nak citer dulu kenapa aku tetibe nak cakap sal keris nie... Sebenarnyer arituh aku nak pergi tengok la keris nie kat Galeri Sultan Azlan, di tempat kelahiran aku Kuala Kangsar... dengan semangat nyer aku pon ajak la kawan aku...sampai-sampai jer upenyer aku dah terlambat sehari...dah habis dah pon pameran nyer...melepas la aku nak tengok keris tuh...dulu kecik-kecik dah penah tengok...cuma itulah kecik-kecik ape ko paham kan...so ingat kali nie nak tau la dengan lebih mendalam pasal keris nie...tapi tak sempat pulak...takper la kite tunggu la next time pulak yerr...yang aku sendiri pon tak pasti bila masanyer... sebab keris nie hanya dibenarkan untuk dipamerkan selepas mendapat kebenaran Sultan Perak...

Now aku nak cerita plak...ape la istimewa nyer sangat keris nie.... Kalo korang nak tahu...mengikut sumber-sumber yang aku baca...Keris nie merupakan keris rasmi kerajaan Melaka dan orang yang layak untuk dapat keris nie pulak adalah mereka yang bergelar Laksamana...ramai yang tahu jugak...orang terakhir yang memiliki dan menggunakan keris nie adalah Hang Tuah...die kan laksamana Melaka...

Hebatnya lagi keris nie...kalo mengikut cerita-cerita yang disampaikan keris nie ada kuasa die sendiri... ada yang menceritakan yang keris nie mampu berlegar-legar and cari mangsanya sendiri...kire boleht erbang la kot...and orang yang menggunakan keris nie pulak ley jadi kebal dan tak akan tercedera oelah senjata kawan...betol ker tidak aku pon tak tahu la kan...tapi itula yang diceritakan dari dulu... Menariknya lagi keris nie... diperkatakan yang keris nie dibuat dengan menggunakan 20 jenis besi dan antaranya besi serpihan ganggang pintu Kaabah... hulu keris nie pulak diperbuat daripada emas dan bertatahkan batu-batu berharga seperti batu delima... sarung keris nie plak dibuat dan diselaputi dedaun emas....



Ini la rupa Keris Taming Sari tuh....


Tapi wujud pulak teori yang mengatakan yang keris Taming Sari nie dah  tak wujud....ada yang kata bahawa keris nie dah hilang macam mane hilangnya Hang Tuah....ada yang berpendapat keris nie dah dibenamkan ke dalam sungai dah hilang....maka timbul la pulak teori yang mengatakan bahawa keris Taming Sari yang ada sekarang nie adalah palsu dan diragui keasliannya...haaa...ini aku sendiri pon x reti nak menjawab nyer...sebab aku sendiri pon penah dengar kata keris nie dah hilang...

Tapi mengikut sumber yang aku petik dari Berita Harian, pihak ada pihak dari Muzium Perak menafikan ape yang diorang katakan tu... Ade kesah pulak macam mana menolak dakwaan yang keris tuh tak hilang...kesah nyer... Masa Hang Tuah gagal nak meminang Puteri Gunung Ledang untuk Sultan Mahmud (Sultan terakhir Kerajaan Melaka) , jadi Hang Tuah rasa malu sangat nak jumper dengan Sultan Mahmud dan die nie telah mengutuskan orang untuk memulangkan keris rasmi Kerajaan Melaka tuh pada Sultan Mahmud atas kegagalan beliau tuh...lepas tuh si Hang Tuah tuh pergi mana....itu aku pon xtahu la kan...

Yang aku tau...menurut sumber bacaan aku... Semasa Sultan Mahmud meninggalkan Melaka (kenapa die tinggalkan Melaka korang bukak la buku Sejarah k..) die bawak sekali keris Taming Sari nie dan lari ke Kampar... Lepas tuh Sultan Mahmud dikatakan bagi pulak keris tu pada anakanda beliau iaitu Raja Mudzaffar yang kemudiannya pergi ke Perak dan menjadi Sultan pertama bagi negeri Perak...begitulah ceritanya macam mane keris tuh boleh ade di tangan Kesultanan Perak dan menjadi alat kebesaran diraja Perak...
Macam tuh la ceritanya.... yang mane betol yang mane salah aku pon xtaw... tapi buat masa sekarang Keris Taming Sari tuh memang barada dalam Kesultanan Perak.... orang yang buat research dan mengkaji pasal menda nie jer la yang lebih tau...aku cuma share ape yang aku tau and aku bace...hehe... Peace..!!

0 comments:

Post a Comment