Thursday, October 28, 2010

AgAk NyeR InGaT LaGi X...???

SaLaM SeMua....Ok untuk post kali nie kire cam feeling2 teringat zaman kanak- kanak la konon...haha
bukan ape...arituh ade la skali dodok ngan kawan-kawan seperjuangan kat universiti terchenta nie (chenta ker??) haha..then tetibe kuar la citer pasal time kecik-kecik suke tgk kartun ape...haa...korang tgk x?? kalo x tgk tuh maknanyer zaman kanak-kanak korang tuh mmg suram r...kalo xsemua pon mesti ade sangkut 1 2 punyer...eh...dulu kartun malaysia besh2...bukan la nak kata kartun sekarang x besh...tapi dulu punyer lagi memikat hati la...walaupon made in malaysia...tapi sampai dah besar panjang nie...ingt lagi....yang sekarang nie plak...banyak amik kartun luar jer...kalo ade pon...mungkin xmenarik...plg2 top pun Upin Ipin...yang len kome tau ker?? haaaaraaam.....idookk.......ok...kat sini aku nak share la...serbe sedikit ape yg aku hengat...mungkin xsemua...tpi nie jer la ape yang aku hengat....

Abu..Singh...Usop...Dol...dalam USOP SONTORIAN

Ha...ingt lagi x kartun Usop Sontorian....dulu kartun nie bukan men lagi hits...mmg besh habes...citer pasal kehidupan budak-budak kampung...pastu ade satu lagi karakter bukan  manusia dalam citer nie kalo korang ingt la...Selebet...haha...iaitu seekor ayam...yang kadang nak berkokok tuh...siap adjust2 suara "ehem...ehem.." lagi...haha...pada aku nie la kartun melayu terbaik masa aku kecik-kecik dulu...sonok habis...hehehe...

Pastu ingt lagi x Yokies...?? Keluarga telur...haha...bukan setakat kartun die jer bentuk telur...tapi umah die pun bentuk telur gak...kalo xsilap aku diorang ni makhluk asing yang turun ke bumi...n umah diorang tuh plak kat hutan....hehehe....aku lupe la ape name karakter dalam tuh...korang cari sendiri la eh...hahaha...tapi kalo agak-agak lupe ghoper mane deme tuh...ni ha ghoper nyer....

Hai...!! Kamilah YOKIES!! Hehe...

Usop Sontorian dah...Yokies pon dah....haaa...kartun Malaysia pon ade watak superhero...kalo ikotkan...tapi bukan Cicakman tau...ade lagi awal n lagi popular n lagi besh dr die...ingt lagi Kluang Man?...hehe...lagu kartun nie...mmg besh...sampai sekarang pon aku ley ingt lagi sket2 lagi die tuh...selalu nyer mat-mat gitar..pandai men men lagi kartun nie guna gitar...bukan setakat lagu...citer die pon besh...

Nie la die KLUANG MAN dgn pembantu die...Tiong Man.....jgn ingat Batman jer ade pembantu...Kluang Man pon hader...

Satu lagi siri kartun plak...dulu sebab citer nie...waah...bersukan aku...haha...kalo x haaarraaamm....tpi idok ler selalu pon....serbe sedikit ade ler mempengaruhi gak...sukan ape eh?? Badminton la kan....haaa...ape lak kena mengena kartun ngan sukan nie?? Banyak sgt kene mengenanyer...sebab kartun nie kesah adik-beradik sebuah keluarga kat Malaysia nie yang mengutamakan sukan Badminton...n adik beradik nie plak banyak mengharumkan nama Malaysia dalm sukan tuh....ape lagi kalo bukan Anak-Anak Sidek....!!! Tapi dalam citer ni xde la asek badminton jer memanjang....ade ler citer-citer lain...citer nakal adik-beradik tuh...n mcm-mcm la....hehe...

Malaysia Boleh..!! ANAK-ANAK SIDEK pon boleh...!! Hehe...

Masa kecik-kecik gak....asenyer xsah la kalo x tgk doraemon kan...watak kucing popular dari Jepun...kalo xtgk just nak cakap la eh...mmg zaman kanak-kanak korang suram la weyh...!! Tapi kat sini aku xmo citer pasal Doraemon...sebab tuh kartun Jepun...tapi kat sini aku nak story morey pasal watak kartun kucing yang Malaysia punyer...aderr...aderr....ape lagi kalo bukan Sang Wira...!! haha...dalam citer nie die tinggal dengan seorang budak gak...hehe...asal si Sang Wira nie plak dari Planet Jingga...

Nie la gambar terbaik SANG WIRA yang aku jumper...hehe...

Sape ingat plak kat Kampung Boy...haha...citer nie adalah hasil karya lukisan Dato' Lat...n ley tahan kelakor la jugak citer nie...ngan ayah die yang mencube macam-macam rekaan pelik yang xpernah menjadi...opah die yang giler sempoi...cikgu sekolah die yang spec bukan men lerttoop vouge besor nyer...hehe...n citer nie jugak pernah mendapat pengiktirafan antarabangsa tau...n bukan ade dalam Bahasa Melayu jer...English pon ade...Jepun pon ade...French pon ade tau...hebat2...ko hader??

Ni la die KAMPUNG BOY....!!

Fuh..~~ ley tahan banyak gak kan sebenarnyer kartun malaysia yang pernah cipta sejarah popular die sendiri kan....n mybe aku ase ade lagi yang xterpikir dek otak aku nie...ape yang aku tulis nie yang mane aku ingt jer la eh...nak lagi...tulis sendiri la..!! Jangan ingat kartun-kartun Malaysia nie xhebat...mungkin xsehebat kartun-kartun luar...tapi penangan die boleh jadi besar dr kartun-kartun luar...hope post kali nie...ley la gak wat korang terkenang zaman-zaman kecik ko n buat ko tersenyum...hehehe....





8 comments:

md said...

siyesly ko dah mengimbau ak kembali ke zmn bdk-bdk aku..haha

bukan ni jer..ingat lg kartun sang kancil n buaya?malys punye 1st animation...tp tu xbyk sirinya.

anyway..nice post safwn..keep it up!

Safwan Puad said...

haah...ingt2 sang kancil n buaya...citer die kejap2 jer kan...tau2...

hehe...thanx lan...pelan2 kayuh la nie...hehehe

mynameisYAT said...

anak2 sidek.. ak pnah msuk praduan n dpt gift. so ak ske anak2 sidek. heheh

Safwan Puad said...

haha...ko mesti beli buku die gak kan...bgs2...tapi menang x?? nggee~~

Haafiza Nadia said...

yookies paling besh >.<

Safwan Puad said...

ekako: owh saya suke usop sontorian..hehehe...antara kartun terawal popular... :)

DS Mazdasa said...

mana nak cari cita ni lagi ye?

Unknown said...

kalaulah tv skrg bg peluang ulang balik.. mau tak jalan keje melekat depan tv.. hehe

Post a Comment