Friday, October 22, 2010

...KoNvoKesYen ItU InDaH TaPi MeMeNaTKaN...

Salam semua...untuk post kali nie aku just nak share la tentang pengalaman diri sendiri menghadiri serta melalui majlis konvokesyen...niat hati bukan nak menunjuk atau membangga tapi just nak share pengalaman yang ade...mungkin ade yang bace nie...xpernah merasa...or mungkin ade yang bakal menempuh perkara yang sama selepas ini...so dgn post nie korang serbe sedikit mendapat gmbaran...macam mane majlis tuh sebenar nyer....oh..!! yang ini yang aku lalui kat Universiti Teknologi Malaysia (UTM) la...kat tempat len xtaw la...hehe...so pada yang membaca....n melalui peristiwa nie...sama-sama ngan aku...just nk cakap la...ni dari sudut pandangan aku...sudut korang..aku xtaw...tpi ade aku kesah?? 

Nie la buku yang aku n kawan-kawan lain dapat...dalam buku nie ade name setiap penerima ijazah ker...sarjana ker....PhD kerr...smua ade dalam buku nie

Ok...secara ringkasnyer kat sini....aku leh katakan...ade 3 fasa yang perlu ditempuhi untuk majlis konvokesyen nie....iaitu :

  1. Sebelum konvokesyen
  2. Sewaktu istiadat konvokesyen
  3. Selepas konvokesyen
haaa....nie la tiga peringkat...yang aku lalui semata-mata untuk hari yang boleh dikatakan bersejarah jugak la buat aku....kite cakap pasal fasa pertama dulu k...which is SEBELUM KONVOKESYEN....

Uisshhh....nie la fasa paling memeningkan kepala buat aku...n mybe rakan-rakan aku jugak...kenapa yer?? sebab banyak menda nak kena fikir....sibuk la masa nie pikir...nak pakai ape mase majlis....nak settlekan bayaran untuk majlis konvokesyen lagi...ngat dah hbes belajor xpayah nak bayar pape...melayang jugak RM 200 untuk yuran...mcm2 menda lagi la nk dibayor...pastu pikir pasal penginapan mak ayah n keluarga lagi yang datang...yerla...dah diorg dtg jaoh2 kan...nak-nak plak semata-mata untuk kite...mestila nk cr yg terbaik....tpi nasib baik la aku ade kakak kat johor nie...ley jugak menumpang....tpi bagi kawan-kawan yang lain jenuh la mencari sini sana nk letak keluarga diorg....ade tuh...beberapa bulan awal dah tempah...takot penuh katanyer...masa nie la hotel2 nak buat duit pon....
Antara hotel-hotel yang menjadi pilihan untuk penginapan sekitar UTM nie...

Tapi kan...ade satu lagi...sebelum konvo gak....jenuh la...beratur panjang nie...nk mengambil jubah...gile ker kalo xamik...kena amik....nak xnak...panjang mcm mane pon beratur kena amik...yerla...xkan la selamba radak ko jer kan dalam majlis nnt ko xpakai jubah nek pentas...berdaulat benor kalo wat cmtu...n bukan konvo la kan kalo xpakai jubah....budak tadika grad pon skrg ade jubah...tol x?? jenuuuhhh...jenuuuhh...nak amik jubah nie...aku sendiri 3 jam beratur...!! ngan kawan-kawan aku....ade siap tuh...seawal 7 pagi dah nunggu...tpi xder plak la dpat laporan kot-kot ade plak yang berkhemah kat situ kan...asenyer xde...hehehe....bile dah dpt tuh...bukan men lega....tapi...ade plak kes yang xberapa nak lega....sebab ape?? sebab jubah besor sgt....!! saiz kecik xde katanyer...maka redha jer la ngan jubah tuh..seret pon seret la....

......to be continue....





0 comments:

Post a Comment